Kawasaki-moottoripyörien maahantuonti käynnistyi vuonna 1966 Sumeko Oy:n toimesta. Suomessa ei aikailtu, sillä samoihin aikoihin japanilaiset moottoripyörät aloittivat tulonsa Euroopan markkinoille. Moottoripyöriä käytettiin siihen aikaan vielä pääasiallisesti hyötyajoneuvona esimerkiksi työmatkaliikenteessä. Ensimmäiset Suomeen vuonna 1966 tulleet Kawasakit olivat mallia “85 Sport”.
Sumeko Oy perusti Sven G. Nieminen vuonna 1963 hoitamaan yksityisten jälleenmyyjien kautta hoidettavaa konekauppaa. Hän oli vuonna 1933 perustanut siemenkaupan alan yrityksen S.G. Nieminen Oy, joka laajeni aikaa myöten uusille toimialoilla ja josta muodostui myöhemmin SGN Group Oy. Moottoripyörät olivat uusi asia Sven Niemiselle, eikä hän itse niitä harrastanut, mutta tämän uuden liiketoiminnan aloittaminen kertoo hänen ennakkoluulottomuudestaan. Moottoripyörät olivat hänelle puhdas liikeasia, ja hänellä oli aavistus, että niiden suosio tulee kasvamaan ja niiden kauppaan kannattaa lähteä mukaan.
Sven Niemiselle ajatus moottoripyöräkauppaan lähtemisestä ja nimenomaan Kawasakilla tuli ilmeisesti Ruotsin ja henkilökohtaisen tuttavuuden kautta. Aiemmat siemenkauppayhteydet Ruotsiin olivat luoneet tuttavuuden tukholmalaiseen Hartmut Flöteriin. Flöter oli päättänyt laajentaa omaa liiketoimintaansa Kawasaki-moottoripyörien maahantuontiin, jonka hän käynnisti alkuvuodesta 1966. Flöter esitti samaa Sven Niemiselle. Saksalaissukuinen Hartmut Flöter järjesti Svenille yhteyden Kawasakin Euroopan edustusta hoitaneeseen suureen japanilaiseen kauppahuoneeseen Nissho Iwai.
Moottoripyörämarkkinoiden kasvu kertoo elintason noususta
Moottoripyöriä käytettiin siihen aikaan vielä pääasiallisesti hyötyajoneuvona esimerkiksi työmatka-liikenteessä, mutta ennen kaikkea liikkeelle lähtenyt moottoripyörämarkkinoiden kasvu kertoo vapaa-ajan kasvusta ja elintason noususta tai ainakin odotuksesta, että niin tulee tapahtumaan.
Sven Nieminen ei aikaillut päätöksenteossa, vaan ensimmäiset pyörät tulivat myös Suomeen jo vuonna 1966. Japanilaispyörät olivat tulossa vauhdilla Euroopan markkinoille. Suomeen ensimmäisenä sieltä rantautui Honda alkuvuonna 1960. Kawasakin lisäksi Suomen moottoripyörämarkkinoille saapuivat myös Yamaha ja Suzuki. Moottoriurheilu-lehden lokakuun 1966 numeron takakannessa oli mainos: “Nyt Suomessa, japanilainen Kawasaki-kevytmoottoripyörä”.
Samassa lehdessä julkaistiin myös uutuuden ensimmäinen suomalainen testi, mikä kertoo paitsi harrastajien mielenkiinnosta uutta merkkiä kohtaan, myös siitä, että Sven Nieminen ja Sumeko olivat tosissaan moottoripyöräkaupan suhteen. Tekniikan Maailma testasi Kawasakia vuotta myöhemmin.
Ensimmäiset Suomeen tulleet Kawasakit olivat mallia “85 Sport”
Ensimmäiset Suomeen vuonna 1966 tulleet Kawasakit olivat mallia “85 Sport”. Niiden suomenkielinen esittelylehtinen oli otsikoitu “Nopea urheilumallinen hyvin kiihtyvä pitkäikäinen kevytmoottoripyörä”. Samalla luotiin jälleenmyyjäverkostoa. Niinpä ensimmäisessä Kawasaki-mainoksessa oli teksti “Huom! Tulokselliseen myyntiin pystyvät liikkeet. Vielä on muutamia alueita vailla piirimyyjiä. Ottakaa yhteyttä, se kannattaa.”
”Tavoite oli selvä, kasvaa ja laajentua käyttämään myös muunlaisia myyntikanavia. Näkymät ainakin olivat valoisat. Moottoripyöräkauppa Suomessa osoitti selviä vilkastumisen merkkejä ja Kawasakin tehtaan mallivalikoima oli laajentumassa pikkupyöristä keskikokoisiin kaksipyöräisiin”, kirjoittivat Juhani Anttila ja Olli Saarnio kirjassaan Japanilaiset moottoripyörät Suomessa 1960–1975.
Lisätietoja:
Toimitusjohtaja Sam Nieminen, 040 552 7040, sam.nieminen at sgn.fi
Viestintäpäällikkö Helena Peltola, 050 561 5895, helena.peltola at sgn.fi
Kuva: Kawasakin ensimmäinen mainos Moottoriurheilu-lehdessä lokakuussa 1966. Kuva: Juhani Anttila ja Olli Saarnio, Japanilaiset moottoripyörät Suomessa 1960–1975.
Lisää vanhoja kuvia: viestintäpäällikkö Helena Peltola, 050 561 5895, helena.peltola at sgn.fi
Lähteet:
– Markku Jalava: SGN Group Kasvutarina, 2012
– Juhani Anttila ja Olli Saarnio: Japanilaiset moottoripyörät Suomessa 1960-1975, Alfamer Oy 2009
Sumeko Oy on vuonna 1963 perustettu vapaa-ajan koneiden edustaja Suomessa ja Venäjällä. Sen tuotemerkkejä ovat Kawasaki-moottoripyörät, -vesiskootterit ja -mönkijät, Arctic Cat -moottorikelkat ja -mönkijät, Tohatsu-perämoottorit sekä Aprilia-, Derbi-, Gilera-, Piaggio- ja Vespa-mopot, moottoripyörät ja skootterit. Sumeko Oy kuuluu SGN Groupiin, johon kuuluvat lisäksi Agritek Oy, Kessu Oy, S.G. Nieminen Oy, SGN Sportia Oy, SGN Sportecom Oy, SGN Tekniikka Oy, SSF Spraying Systems Finland Oy ja Truebell Finland Oy. SGN Group on kansainvälinen, Suomen lisäksi mm. Ruotsissa ja Venäjällä toimiva kaupan alan perheyritys, joka tunnetaan vahvoista kansainvälisistä merkkituotteista. Sen toimialoihin kuuluvat urheilu- ja vapaa-ajan tuotteet, maatalous, ympäristönhoito, teollisuuslaitteet sekä lumentekoon ja -hoitoon liittyvät laitteet. SGN Groupin liikevaihto on 154 milj. € ja sen palveluksessa on 190 työntekijää. Konsernin pääkonttori sijaitsee Vantaan Koivuhaassa.